Kerstmis

18-12-2013 00:00

Kerst.. to be or not te be. Nou ik houd er zeker van -tot een bepaalde hoogte, ik loop niet in zelfgebreide truien met hertenkoppen erop- dus ik ga je haarfijn uitleggen waarom ik vind dat kerstmis ieder jaar een heerlijke traditie is.

 

Als eerste, voorop: legaal 3 dagen (ik reken kerstavond/ nacht mee) ongestoord kunnen eten en drinken. Broek op de vreethaak en aanvallen maar. En of dat nou een selfmade diner is met alles erop en eraan of dat dhr. A. Heijn zich heeft uitgesloofd... Who cares! Eten zul je! En denk daarbij een heerlijke droge witte wijn of voor de liefhebbers een vol glas rood. Een gevulde kaasplank tijdens de borrel of die heerlijke kerstkransjes bij de koffie. *zucht*  Kan het niet iedere maand kerst zijn?

 

Cadeautjes! Ja! Niet geheel onbelangrijk. Vroeger plunderde mijn moeder de halve stad om deze vervolgens ingepakt onder de boom te draperen. Kerst was ons 'doe-eens-gek' moment van het jaar. Tassen, CD's, agenda's, boeken en spelletjes, alles lag eronder. Versierd met prachtig papier en een strikje. De namen zette mijn moeder er later pas op, mijn broer was altijd zo nieuwsgierig ;). Vervolgens lagen deze 3 kwartier later opgepropt in een hoek. Het papier dan hè.. niet de cadeaus! De trieste aanblik van de boom, als alle cadeautjes uitgepakt waren, hoe 'kaal' ons huis ineens was. Weer een heel jaar wachten. Je zou er spontaan depressief van worden.

 

Het samenzijn met familie/ geliefden. Aan u de keus, aangezien de ene familie elkaar de kop inslaat -met kerst- en het dan wellicht verstandiger is om de kerst door te brengen met geliefden of vrienden. Het is maar een tip. Enfin, wij gingen altijd naar familie. Eerste kerstdag op je paasbest -huh?- naar opa's en oma's. Lekker door de modder rollen  met je nieuwe jurk. Haar in de krul door de papillotten (dames, herkennen we ze nog?). Zo sliep ik de hele nacht met haarnetje in voor een optimaal resultaat de volgende ochtend. Good old days!

 

En wat dacht je van het excuus om je weer eens heerlijk op de doffen? Hakken aan (je zit toch voor 90% op je achterwerk), jurkje uit de kast en een mooi lippenstiftje; klaar voor de kerst. Bij kaarslicht zie je er waarschijnlijk prachtig(er) uit, dus benut die kans. ;)

 

De boom. Daar heb ik een haat-liefde verhouding mee. Ik vind het altijd een feest om deze weer op te tuigen, maar ook om deze na een week of 2 weer af te tuigen -niet te letterlijk nemen-. Weg die troep, gewoon weer alles netjes en rustig. Lekker steriel. Geen dansende Kerstmannen in knuffelvariant of 241 lampjes verspreid door het hele huis. Gewoon weer rust in de tent. Maar goed, voor nu staat onze boom al zeker een dikke 1,5  week in onze woonkeuken en mijn irritatielevel is nog niet bereikt. Hoera! Toch laat ik de boom staan tot na oud & nieuw, want dan blijft het een beetje kerst en dat houdt in dat bovenstaande punten nog steeds gelden :).

 

Fijne kerst alvast!

 

 

Onderwerp: Kerstmis

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht