Van fast food naar fresh food

09-11-2013 06:00

 

Zoals ik in mijn eerste blog (Mijn groentesap ) vertelde, ben ik nu ongeveer een half jaar bewuster met mijn voeding bezig. Ik werd na een etentje -waarbij toendertijd de wallen op mijn schoenen hingen en de derde keelontsteking de kop op stak- door een vriendin gewezen op goeroe Amber Albarda (zoek en gij zult vinden). Zodoende is het balletje aan het rollen gegaan. Laat ik één zaak voorop stellen, ik ben geen heilige -niet?- en al helemaal geen voedingsexpert, maar wil je graag laten zien hoe ik mijn 'way of life' veranderd heb. Hoe je eenvoudig wat dagelijkse ongezonde gewoonten kunt omswitchen naar een gezondere levensstijl. Voor mij was het in ieder geval een eyeopener...

 

Pak je geitenwollensokken. Sandalen, check! We kunnen beginnen. Laat ik voorop stellen dat geraffineerde suikers ongezond & verslavend zijn (jep... chocolade). Veel E-nummers zijn schadelijk, teveel zout is niet goed voor je lijf en je weet vast en zeker ook wel dat een dagelijkse maaltijd bij een 'restaurant'  met de grote gele 'M' ook niet heel gezond is (really?). Weten we allemaal. Maar het gaat verder, want uiteindelijk wilde ik voedsel wat me daadwerkelijk wat opleverde. Energie, gezonde huid, goed in je vel en ga zo maar door. Geloof me, die energie krijg je niet van voedsel wat een houdbaarheidsdatum heeft tot 2015. Dus alle hens aan dek, kom maar op met dat gezondere voedsel.

 

Wat heb ik dagelijks vervangen?

  • 'gewoon' brood --> speltbrood of zuurdesembrood van de bakker
  • vleeswaren (99% varkensvlees) op brood --> gerookte zalm, pindakaas, hummus, spiegelei, kipfilet & rucola, appelstroop
  • pakjes Knorr & overige kant-en-klaar pakjes (wereldgerechten/ saus ovenschotels) --> vers! Al die pakjes zitten boordevol suikers
  • ontbijt--> groentesap & volle yoghurt met gebroken lijnzaadjes, banaan, kaneelpoeder 
  • frisdrank, sapjes --> water & kruidenthee
  • vlees bij de maaltijd --> minimaal 2 x per week vis
  • koffie in de ochtend *snif* --> warm water met vers geperst citroensap
  • chocolade (!!!!!) --> minimaal 70% cacao chocolade
  • zoete tussendoortjes (Liga, ontbijtkoek) --> fruit & groenten; komkommer, tomaten, courgette & paprika... Noten.
  • gekookte groenten --> gestoomde & gewokte groenten
  • wijntje bij het eten --> wijntje bij het eten :)

 

Een paar kleine veranderingen die wel degelijk verschil maken voor je lijf. Nu moet ik zeggen dat ik altijd al wel veel fruit at en daarnaast bijna alle soorten groenten wel lustte. Ik lag dus niet op bed met afkickverschijnselen. Wat vooral wel belangrijk is, is dat de gezondere levenstijl bij je past. Begin stap voor stap. Voor mij is de stap naar -alles- biologisch nog te groot, ik vind het bijvoorbeeld heel praktisch om veel van mijn boodschappen dichtbij huis te kunnen doen, dus de plaatselijke supermarkt en bakker. Daar komt ook bij kijken dat ik zeker wel op de prijs let, hello Shabbies. Ook wil ik me niet teveel aanpassen op feesten & etentjes, want het moet ook wel leuk blijven om uit eten te gaan of een bitterbal op het terras te happen. Met wijn. Wit & droog... Ok, we dwalen af. Enfin, meestal probeer ik voor 80% gezonder te eten in een week. Goede balans toch?

 

En nog even over de geitenwollensokken.. No way! Gezond, alias 'Clean' eten is helemaal hot, Een trend die ik zeker op zou pikken als ik jou was. 'Onze' Doutzen en Rens Kroes doen hier al jàààren aan, dus waar wacht je nog op?

 

www.amberalbarda.nl

www.missnatural.nl

www.renskroes.com