Waren we nog maar kind!

29-11-2013 00:00

 

Soms verlang je terug naar de momenten dat je kind was... Weet je nog hoe fijn het was om kind te zijn? Lees hier waarom ik af en toe terug verlang naar mijn onbezonnen jeugd. Ik presenteer aan u *tromgeroffel*: De 10 geboden van het kind zijn, by Hanneke.

 

  1.  Ik was er heilig van overtuigd dat er oneindig veel geld uit de pinautomaat kwam. Als je even geld nodig had ging je naar de pinautomaat en scoorde je daar wat flappen. Punt. Geen krediet, geen 'einde-van-de-maand-crisis', nee... oneindig. Verder ook niet over nadenken. Heerlijk!
  2. Je kreeg je buik-, bil- & beenspieren van het buiten spelen. Ik hing vaak ondersteboven aan een klimrek en na een paar dagen had ik zo'n pijn in mijn buik als mijn vriendinnetje en ik weer eens aan het giebelen waren, wat was dat toch? Juist, buikspieren. Gratis en voor niks. Geen Captain Jack die je martelt tijdens een bootcamp of eenzaam buikspieroefeningen doen om 6.58 's morgens. Nope... just fot fun.
  3. Geen grote verantwoordelijkheden. Ok, je cavia moest af en toe nieuw hooi hebben -op aandringen van je moeder-. En zodra je alleen nog maar een groene algenbak zag wist je dat je goudvis Gumpie wat nieuw water nodig had. Kon je hem gelijk wat voer geven, want dat had hij ook al 3 dagen niet gehad.
  4. Geen stress. Uitzondering daar gelaten, want je moest in de pauzes op het schoolplein natuurlijk wel nog 3 potjes knikkeren om zo je Reuzen en Bulders te behouden.
  5. Geen schoonmaakwerkzaamheden. Heel simpel, één keer die beker melk omgooien op weg van de ontbijttafel naar de vaatwasser en moeders had door dat je simpelweg nog te jong was om je eigen zooi op te ruimen. Mission completed. Oh en pap, nog sorry voor dat ene rode broekje wat ik in de wasmachine gooide. Sorry dat je opeens allemaal babyroze t-shirts had in plaats van spierwitte.
  6. School. Geen werk, maar school. Ik vond het heerlijk. Hoho, de basisschool dan hè! Onze leraar Bert kon fantastische geschiedenisverhalen vertellen. Met je hoofd op je schoolbank luisterde je aandachtig naar zijn verhalen. Een witte neus halen -huh!- als je jarig was. Uitleg vereist: de leraar veegde het krijtstof van het schoolbord op je neusbrug. Hoogtepunt van de dag! En wat dacht je van schoolkamp? Heerlijke houdbare melk drinken als je 's ochtends met z'n allen in de frisse buitenlucht zat voor een ontbijtje. Een dag vol spelletjes voor de boeg. Heimwee!
  7. Mogen spelen. Heerlijk wegdromen in je fantasiewereld. Knuffels, Barbiepoppen & Legopoppetjes. Allemaal beleefde ze de meest spannende avonturen. Ik bouwde -net als mijn broer- huizen van Lego. Waar mijn broer voornamelijk keek naar de bouwconstructie van het huis, was ik bezig met het inrichten van de woonkamer en indelen van de slaapkamers. Ze moesten toch ergens slapen, die kleine Legomannen.
  8. Buiten spelen. Niemand keek raar op als je op de kop aan het klimrek hing of springend op de trampoline. Nu is dit alleen nog te verantwoorden op een kinderverjaardag waarbij je na 3 wijn toch even de trampoline uit moet proberen. Alles voor de veiligheid, niet waar?
  9. Alles kunnen eten. Ik werd er niet dik van, zat niet onder de puisten na een Cheeseburger of speklapje en mijn lijf deed niet vreemd na het zoveelste glas C1000 cola (jep, ik was verslaafd). Salmiak uit een potje die je binnen 0,3 seconde naar binnen likte. Zakken met gezouten zonnebloempitten (met die clown erop, anyone??). Ik at het allemaal en mijn lijf ondervond er geen hinder van. Good old days.
  10. Je vervelen. Een druilerige middag, niemand kon komen spelen. Je moeder die een fantastisch idee had; je kamer opruimen. Mijn kamer opruimen? Was ze nou helemaal!? "Mam, ik houd zielsveel van je, maar dat doe ik wel als ik volwassen ben!" Opruimen...

 

Wat mis jij het meeste van het 'kind' zijn?

Onderwerp: Waren nog maar kind!

Geen commentaar gevonden.

Nieuw bericht